Spis treści
Budowa drogi ekspresowej S3 to obecnie jedna z największych inwestycji na Dolnym Śląsku. Podzielono ją na dwa etapy:
- Bolków - Kamienna Góra Północ,
- Kamienna Góra Północ - Lubawka (granica państwa).
Dwa tunele na S3
Ostatni odcinek S3 to łącznie ponad 31 kilometrów drogi. Wydaje się niewiele? Być może, ale najważniejszy w tym wypadku jest zakres prac. Trasa przebiega w terenie górzystym, a co za tym idzie konieczne w wielu miejscach było wybudowanie wiaduktów, czy tuneli.
Na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Powstają tu również dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.
Najdłuższy tunel na S3 - TS-26 oraz ten krótszy TS-32
Drążenie tunelu rozpoczęło się w roku 2020. Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Dłuższy tunel wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (ang. New Austrian tunnelling method, pol. Nowa austriacka metoda), która została wybrana m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość.
Krótszy tunel drogowy realizowany jest w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Z wykopu wywieziono 223 tys. m3 materiału skalnego, co w przeliczeniu stanowi pojemność 744 basenów olimpijskich.
Budowa S3 - kalendarium inwestycji
- 17 października 2018 r. - podpisanie umowy z wykonawcą,
- 31 października 2018 r. - podpisanie umowy z nadzorem inwestorskim ,
- 31 października 2019 r. - złożenie do Wojewody Dolnośląskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID ,
- 21 sierpnia 2020 r. - uzyskanie decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności ,
- grudzień 2020 r. - rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal południowy),
- marzec 2021 r. - rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal północny),
- luty 2022 r. - przebicie obu naw tunelu TS-26,
- I połowa 2024 r. - planowany termin udostepnienia trasy kierowcom.
Nie przeocz
- Jak wygląda więzienie od środka? Zobacz, jak mieszkają skazańcy [ZDJĘCIA]
- Możesz nie uwierzyć - tak naprawdę wyglądał Wrocław ledwie 20 lat temu!
- Psy do adopcji. One trafiły do wrocławskiego schroniska w październiku [ZDJĘCIA]
- Wesołe miasteczko we Wrocławiu. Atrakcje czekają pod Tarczyński Arena [ZDJĘCIA]
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
To tutaj powstaje ostatni fragment S3:
Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?